fbpx

Zon en vitamine D

Zon en vitamine D
25 augustus 2020 Belinda de Witte
Een droge huid door de zon

Belinda (ook Lin genoemd) is gediplomeerd schoonheidsspecialiste en eigenaresse van haar schoonheidssalon LIN Huidverzorging in Elst GLD.
Belinda heeft er veel plezier in haar kennis te delen. Dagelijks adviseert zij haar klanten in de salon over een optimale verzorging van de huid. Wekelijks blogt zij over diverse onderwerpen die met de huid te maken hebben.

Vitamine Zon

Wanneer de lente nadert kijk ik met verlangen uit naar het seizoen erna met van die heerlijke zomerse dagen.

Althans zo werkt het bij mij. De zomer brengt mij warmte, licht en vrolijkheid in het straatbeeld. De zon geeft een zomers kleurtje, al is het wel uitkijken met de sterke kracht van de zon. De zon is ook verantwoordelijk voor een heel belangrijke vitamine waar je lichaam beslist niet zonder kan. En waarvan de belangrijkste bron de zon is. Ik heb het dan ook over de vitamine D. Je maakt deze vitamine in het lichaam aan maar wel onder invloed van de zon. Hoeveel je lichaam aanmaakt is per persoon verschillend.

De aanmaak is ook afhankelijk van je leeftijd, de hoeveelheid van pigment in je lichaam en hoeveel en hoelang je in de buitenlucht verblijft. Eenmaal buiten zorgen de zonnestralen ervoor dat cholesterol in je huid wordt omgezet in vitamine D. Je kunt ook een tekort aan vitamine D hebben. Vooral ouderen kunnen hier last van hebben. Met name omdat (sommige) ouderen minder vaak buiten komen en de huid minder snel vitamine D opneemt. Je kunt eraan denken om tijdens de zomermaanden een vitamine D voorraad aan te leggen. Door bijvoorbeeld veel buiten te zijn. Veel in de buitenlucht zijn is helaas niet voldoende als je al met een tekort kampt. Dan moet je toch echt langs de huisarts om te bespreken hoe dit aangevuld moet worden.

Waarom

Waarom heb je vitamine D nodig? Wanneer het zonnetje schijnt hebben we over het algemeen een vrolijker stemming. Kijk maar om je heen wat de zon met mensen doet. Oke, de laatste tijd was het wel erg warm buiten. Misschien zit je dan liever binnen bij de ventilator of airco. Maar dat je over het algemeen vrolijker wordt als de zon schijnt is wetenschappelijk onderzocht en ook bewezen.  Ook is het een feit dat bij een tekort aan vitamine D bij sommige mensen een link te leggen is met depressiviteit. In de winter wordt om deze reden vaker een lichttherapie bij depressie ingezet.  Denk je aan vitamine D gaat er waarschijnlijk een lichtje bij je branden omtrent het bottenstelsel in je lichaam. Deze vitamine staat er vooral om bekend dat het een grote rol heeft in het behoud van sterke botten. Benieuwd hoe ze dit doen? De vitamine D zorgt ervoor dat calcium en fosfor wordt omgezet in een bouwstof die bijdraagt aan het behouden van sterke botten. Fosfor en Calcium zijn mineralen. Deze mineralen zijn nodig voor het onderhoud van je botten en het gebit. Fosfor speelt ook nog een belangrijke rol in de energiestofwisseling in het lichaam. Heb je een tekort kun je je moe en slaperig voelen. Calcium en Fosfor krijg je voldoende binnen bij het eten en drinken van bijvoorbeeld melk, melkproducten, kaas, groente, noten en peulvruchten. Ook vlees, vis en volkoren producten dragen bij aan een goed gehalte van deze mineralen.

Showergel IVY

Geniet van een heerlijke

schoonheidsbehandeling!

Symptomen

Waar kun je allemaal last van hebben bij een tekort van vitamine D? Ben je snel moe, last van allerlei pijntjes en ben je vaak verkouden? Denk jij een tekort te hebben? Blijf dan vooral lezen …

Ik zet de diverse symptomen voor je op een rij:

  • Moe

Op een gegeven moment merk je dat moeheid en lusteloosheid de overhand krijgt. Door je rust te pakken kun je proberen de energie in je lichaam te sparen. Op een gegeven moment kom je op een punt dat een paar keer extra vroeg naar bed gaan niet meer helpt. De moeheid blijft je achtervolgen. Het hebben van een vitamine D tekort wordt door veel mensen ernstig onderschat. Er wordt toch meestal gedacht dat moe zijn vanzelf weer over gaat. En is veel gevallen is dat natuurlijk wel zo. Alleen als je voelt dat je zelfs zonder inspannen de moeheid overheerst. En al die bakjes koffie niet meer helpen om van je stoel af te komen, is er misschien iets anders aan de hand. Je kunt, al is het maar voor de zekerheid, je bloed laten checken bij de huisarts. Ga niet zomaar supplementen slikken zonder dat je zeker weet wat er aan de hand is. De huisarts kan hier uitsluitsel over geven. En zonodig vitaminen of iets dergelijks voorschrijven. 

  • Spierkramp

Wist je dat spierkramp, spierpijn (overmatig) en een zwak gevoel in je spieren vaak de 1e tekenen zijn van een tekort aan vitamine D? Eigenlijk helemaal niet vreemd want deze vitamine heeft je lichaam nodig om de spieren sterk en gezond te houden. Voor de hand liggende spieren zijn die van het bovenlichaam, armen en benen. Maar het zorgt ook voor een goede conditie van de hartspier. Je kunt dus stellen dat het genieten van zonlicht van levensbelang is!
Tijdens en na de overgang maakt je lichaam minder van het hormoon oestrogeen aan. Hierdoor loop je kans voor het krijgen van gezondheidsproblemen. Je kan bijvoorbeeld osteoporose of botontkalking krijgen. Als gevolg hiervan heb je last van de gewrichten.
De daling van het oestrogeen zorgt ook voor een extra gevoeligheid voor hart en vaatziekten. Het gevolg van een oestrogeendaling kan ook zorgen voor depressieve gevoelens. Deze klachten kunnen thuishoren bij een tekort aan vitamine D. Blijf niet doorlopen maar ga eens langs bij je huisarts. Misschien is een simpele oplossing namelijk een vitamine D tablet al een oplossing voor de onrust in jezelf en lichaam.

  •     Pijn

Als je snel last hebt van pijn in je lichaam kan een tekort aan vitamine D de oorzaak zijn. Het lichaam heeft vitamine D nodig om goed op een ontsteking te kunnen reageren. Om bacteriën uit te schakelen is er een eiwit nodig wat gevormd wordt uit vitamine D. Het is aan te raden om zoveel je kunt gezond te eten om je vitamine gehalte op peil  te houden. Wanneer je vitamine D gehalte (en ook vitamine C gehalte) juist is heb je veel meer weerstand en bescherming tegen allerlei ziekteverwekkers. Zo zijn er onderzoeken verricht met als uitslag dat voldoende vitamine D in je bloed zorgt voor een lagere bloeddruk en een kleinere kans op de vorming van darmkanker. Ook kan een tekort aan vitamine D te maken hebben met het snel bloedend tandvlees hebben. Om calcium op te nemen voor je gebit en kaakbot heb je voldoende van deze vitamine nodig. Het bloeden van je tandvlees kan een alarm zijn voor een vitamine D tekort in je lichaam. 

  • Verkouden / Griep

Er zijn de laatste tijd diverse wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de verhouding tekort aan vitamine D en het verkoudheid en griepvirus. De conclusie was dat mensen met een laag gehalte aan vitamine D veel baat hadden bij het extra innemen van supplementen om het tekort op te heffen. Wel 50% van de mensen hadden hier baat bij. Op natuurlijke wijze wordt de vitamine D aangemaakt dankzij zonlicht. De vitamine stimuleert ook de antimicrobiële peptiden in de longen. Hierdoor geeft het bescherming tegen infecties aan de luchtwegen. Dit kan verklaren waarom mensen in de winter (met minder zon) je sneller vatbaar bent voor verkoudheid en de griep.

Huidproblemen

Een tekort aan vitamine D kan voor diverse lichamelijke klachten zorgen. Ook kan het zorgen voor huidproblemen. 

  • Droge huid: Als je huid droog aanvoelt en ook jeukt kan dit een belangrijk symptoom zijn van een vitamine D tekort. Je kunt last hebben van een droge huid op diverse plekken op je lichaam. Bekend zijn bijvoorbeeld de plekken op je wangen, kin en voorhoofd. Als je niet tijdig gaat smeren met een verzorgende gezichtscrème kan een droge huid veranderen in eczeem. Dit komt omdat je immuunsysteem dan niet meer goed functioneert. Het smeren met fijne zachte huidverzorgingsproducten kan de droge huid verhelpen. Let op dat de gezichtscrème je huid ook voldoende hydrateert! 
  • Onrustige huid: Ik heb het al eerder gehad over dat vitamine D de ontstekingen in je lichaam kan verminderen. Je kunt het zien dat als je een tekort hebt je lichaam veel meer moeite moet doen om je lichaam goed te beschermen. Je lichaam moet een hels gevecht leveren tegen allerlei nare bacteriën en virussen die je lichaam in willen sluipen. Wint je lichaam dit gevecht niet vanwege een tekort aan vitamine D ben je meer vatbaar voor huidaandoeningen zoals acne en rosacea. Wist je dat de 24H crème veel wordt gebruikt voor huidaandoeningen zoals rosacea? Deze gezichtscrème kalmeert de huid die vaak wat roodheden vertoont. Misschien een tip voor als je last hebt van deze huidaandoening. De gezichtscrème is snel en simpel te bestellen via LIN Skincare. 
  • Doffe huid: De vitamine D is onmisbaar voor het hebben van een glanzende en gezonde huid. Als je huid er een beetje grijzig en dof eruit ziet en je hebt donkere kringen onder je ogen kun je een vitamine D tekort hebben. 
  • Fijne lijntjes: Wist je dat vitamine D ook werkt als een antioxidant? Een antioxidant helpt de huid om soepel en glad te blijven. Wanneer je niet voldoende van deze vitamine binnen krijgt ziet je huid er ouder uit en krijg je eerder last van (droogte) fijne lijntjes en rimpels. 
  • Zweten: Een tekort aan vitamine D kan ook zorgen voor overmatig zweten. Het zweten gebeurt niet alleen in je gezicht maar over je hele lichaam vloeit het vocht rijkelijk. Het zweet verdampt waardoor je last kan krijgen van een droge en geïrriteerde huid. Je komt dan in een soort cirkel terecht van een droge geïrriteerde huid met als gevolg puistjes. Zorg ervoor dat je de huid goed schoon houdt met een hydraterende douchegel. Een fijne douchegel verzorgt en kalmeert je huid en maakt soepel en glad. Erna insmeren met een bodycream of bodylotion maakt je verzorgingsritueel helemaal af!
Ervaar deze hydraterende 24H crème van LIN Skincare

Bestel deze hydraterende
24-uurs crème!

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

De waardering van linskincare.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 10.0/10 gebaseerd op 4 reviews.