fbpx

Het effect van te weinig slapen op je huid

Het effect van te weinig slapen op je huid
22 juli 2020 Belinda de Witte

Belinda (ook Lin genoemd) is gediplomeerd schoonheidsspecialiste en eigenaresse van haar schoonheidssalon LIN Huidverzorging in Elst GLD.
Belinda heeft er veel plezier in haar kennis te delen. Dagelijks adviseert zij haar klanten in de salon over een optimale verzorging van de huid. Wekelijks blogt zij over diverse onderwerpen die met de huid te maken hebben.

Slapen

Voor de één zo gewoon, maar voor de ander minder prettig. Tijd om je slaappatroon te bekijken.

Natuurlijk weet je wel hoe belangrijk een goede nachtrust voor je huid en lichaam is. En je weet ook best dat 8 uur slapen het beste is om voldoende uit te rusten. Maar soms komt het er gewoon niet van om je aan vaste slaaptijden te houden. Laat thuis van het werk, geen rustige slaapruimte, of teveel piekermomenten kunnen je nachtrust flink verstoren. Natuurlijk zijn er talloze voorbeelden die in je leven kunnen spelen zodat je de slaap maar moeilijk kan vatten. En als je geen tijd hebt om de volgende dag een beetje bij te slapen dan kan je lichaam en huid daaronder leiden. Want als je slaapt geef je het lichaam tijd om uit te rusten van de dag. Voor een poosje is te weinig slaap geen groot probleem maar wel als dit poosje wat langer lijkt te gaan duren. Het gevolg kan zijn, puistjes, een vale huid, rimpels en wallen. En mentaal doet het ook het wat met je …

Verstoorde nachtrust

Het regelmatig wakker liggen terwijl je graag wilt slapen doet iets met je lichaam. Misschien heb je al verschillende dingen geprobeerd om beter in slaap te vallen. Wellicht heb je gedacht aan valeriaan druppels, om rustig te worden of melatonine tabletten. Wat is melatonine? Het melatonine is een hormoon wat je zelf in je lichaam aanmaakt. Om precies te zijn, in de pijnappelklier. Het hormoon wordt gemaakt uit de productie van serotonine (hormoon die invloed heeft op o.a. slaap). Gedurende de dag wordt melatonine aan het bloed en hersenvocht afgegeven. Niet raar ook dat  melatonine tabletten een tekort aanvullen. Wanneer je biologische ritme verstoord raakt kan het nemen van melatonine tijdelijk een uitkomst zijn. Bijvoorbeeld als je nachtdiensten werkt en overdag moet slapen. Of als je een lange reis hebt gemaakt en als gevolg van een jetlag problemen met slapen hebt. Ook dan kan een melatonine tablet uitkomst bieden. Het zijn trouwens geen slaaptabletten! Maar een lichte toevoeging op het hormoon die je ook zelf aanmaakt.

Moeheid

Langdurig een korte nacht hebben heeft een negatief effect op je lichaam. Ook mentaal lukt het vaak niet om alles nog goed bij te benen. Je bent moe, lusteloos en misschien heb je last van hoofdpijn. Ook concentratieverlies en somberheid kan voorkomen na een verstoorde nachtrust. En ben je te vermoeid om jezelf naar de sportschool te slepen? Dat kan komen omdat bij een verminderde slaap je lichaam minder van het hormoon leptine produceert. Hierdoor ben je minder verzadigt na het eten en blijf je trek hebben in met name ongezonde suikerrijke producten. Deze producten geven je een suikerdip. Voor even schiet je bloedsuikergehalte omhoog om met een sterke daling weer in te zakken. Dit veroorzaakt een moe en sloom gevoel. Wat maakt dat je na het werk en avondeten echt geen zin meer hebt om nog sportief bezig te zijn.

Goede voornemens - sporten

Heerlijk sporten

Huidproblemen

Na een slapeloze nacht sleep je jezelf waarschijnlijk het bed uit. Van de blik in de spiegel wordt je niet direct vrolijk. Er kunnen wallen en donkere vegen onder je ogen zitten en je uitstraling is voornamelijk erg moe. Dat is het effect van te weinig slaap op je huid. Ik leg je uit hoe het komt dat je huid er zo onder te lijden heeft.

Wanneer je een verstoorde nachtrust hebt met veel te weinig slaap maken je bijnieren meer cortisol (stresshormoon) aan. De verhoogde cortisol zorgt voor een forse vermindering van hyaluronzuur (hydratatie), waardoor je huid droger wordt. Ook beschadigt het de barrièrefunctie (beschermlaag) van je huid. Je merkt dat de huid steeds minder goed eruit ziet en er kunnen huidproblemen de kop op steken. In deze blog behandel ik een paar van deze klachten.

Puistjes

Heb je last van puistjes en mee-eters? Dit kan komen door ongezond eten of stressklachten. Ook kan je nachtrust hier een aandeel in hebben. Wanneer je niet toekomt aan je nachtrust kan dit je erg onrustig maken. Je komt steeds vaker moe uit bed want het tekort stapelt zich met de dag op. Op een gegeven moment krijg je stress omdat je het allemaal niet meer kan bolwerken. Denk aan er vroeg uit gaan voor je werk of de kinderen. Het vraagt enorm veel van je om toch fris en fruitig te zijn terwijl je in en in moe bent. Vanuit stress stijgt het hormoon cortisol in je lichaam. De cortisol verhoogt de kans op het krijgen van puistjes. Zorg goed voor je huid en reinig je met milde huidverzorgingsproducten. Smeer je huid in met een fijne zachte crème. Het kan natuurlijk niet je vermoeidheid wegnemen maar het zorgt ervoor dat je huid soepel en zacht blijft.

Vale huid

Naast puistjes kun je ook last hebben van een vale huid. Een huid die er vaal en dof uitziet geeft je een vermoeide uitstraling. Een vale, doffe en soms gevlekte huid komt meestal voor na een avond/nacht op stap te zijn gegaan. Je lichaam heeft dan niet de kans gehad om de hartslag en bloeddoorstroming tot rust te brengen, wat normaal gebeurt als je je lichaam tot rust brengt.

Wanneer je lichaam in de ruststand is egaliseert de rustige hartslag en bloeddruk je huid. Daardoor krijg je een gezonde gloed over je gezicht. Ben je druk in de weer geweest en ook alcohol genuttigd in de nacht? Dan zie je dit vaak aan je huid terug doordat je huid niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Je bloeddoorstroming met de voedingsstoffen functioneert namelijk niet goed.  Het gevolg is een ongelijkmatige teint, vlekkerig en vaal.

Rimpels

Ik had het net over wat het hormoon cortisol met je lichaam doet. Het kan er voor zorgen voor puistjes, mee-eters en een onrustige huid. Dit hormoon heeft er ook mee te maken dat de huidcellen in een fiks tempo achteruit gaan. De huidcellen zijn allemaal verschillende soorten cellen bij elkaar die het weefsel van de huid vormen. Dus een vermindering van huidcellen betekent schade aan je huid. En je huid beschermt je tegen uitdroging, infecties en allerlei invloeden van buitenaf. Met het laatste bedoel ik o.a. luchtvervuiling, uitlaatgassen, sigarettenrook en industriedampen. Heel belangrijk dus om het hormoon cortisol rustig te houden! Je houdt dit hormoon in toom door goed te slapen zodat je uitrust. 

Tijdens het slapen herstelt je huid. Maak voor het slapen je huid goed schoon met een zachte reinigingscrème. Daarna sprayen met een gezichtslotion voor een fris gevoel en voor de nodige hydratatie. Breng nu je anti-aging gezichtscrème aan. In een anti-aging product is retinol verwerkt. Dit is een vitamine A en belangrijk voor de opbouw van de huidcellen. Wist je dat langdurig slaaptekort leidt tot een toename van rimpels? Eigenlijk logisch want het herstelproces van je huid gebeurt tijdens het slapen. Dus slaap je niet of slecht kan het herstelproces niet goed zijn werk doen. Daarnaast heb je te maken met een verhoging van het hormoon cortisol. Hierdoor wordt de aanmaak van collageen in je huid tegengehouden. Collageen zorgt voor een gladde en elastische huid. De conclusie is dat minder slapen voor rimpels zorgt 🙁

Wallen en donkere kringen

Na een nacht, of meerdere nachten, niet goed doorslapen zijn vaak wallen en donkere kringen duidelijk aanwezig. Je huid tekent als het ware de slechte nacht op je gezicht. Zelfs als je maar een paar uur minder slaap hebt gehad kun je al van die donkere wallen onder je ogen krijgen. Een tip van mij: spray de gezichtslotion op 2 al vochtige wattenschijfjes. Leg ze een klein poosje op je ogen. Door de koelte en het ingrediënt aloë vera verzacht en herstelt het je huid. Waardoor komen de wallen en kringen onder je ogen? Door de slapeloosheid verwijden de bloedvaten in de huid. Mijn tip: ga wat hoger met je hoofd slapen. Een extra kussen onder je hoofd zodat de bloeddoorstroming minder goed naar naar je hoofd (wallen) kan stromen.

Huidverzorging

Je hebt tijdens het lezen van deze blog al wat tips gekregen om je huid goed te verzorgen na een nachtje slecht slapen. Ik ga je er nog een paar geven. Zorg dat je slaapkamer rustig en goed geventileerd is. Het raam open, of op een kier, zorgt voor voldoende zuurstof in de ruimte. Heb je moeite om in slaap te komen? Ga voor je naar bed gaat onder een warme douche staan. Heb je een bad? Ga een poosje van een warm bad genieten. Niet te warm water natuurlijk! Want daar wordt je huid weer droog van, en dat is niet de bedoeling. Gebruik voor je douche of bad ritueel een fijn mild huidverzorgingsproduct. Van de IVY bodyline van LIN Skincare kun je genieten van een heerlijke douchegel of badschuim. Deze producten zijn speciaal ontwikkeld om je huid super zacht te maken. En natuurlijk alleen maar met ingrediënten waar je huid echt van opknapt.

Geniet van een heerlijke ontspannen douche of bad moment waardoor je lichaam ontspant. Dit ontspannen gevoel heb je nodig om rustig naar je bedtime toe te werken. Alle zorgen spoel je als het ware van je af. En de zachte en subtiele geur van de IVY bodyline zorgen voor een heerlijk feel good moment 🙂

Bestel deze heerlijke douchel IVY van LIN Skincare

Bestel deze heerlijke

Showergel IVY!

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

De waardering van linskincare.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 10.0/10 gebaseerd op 4 reviews.