fbpx

Het effect van te weinig slaap op je huid

Het effect van te weinig slaap op je huid
11 januari 2020 Belinda de Witte
In Gezondheid en huid

Moe

Je was vastbesloten om een fijne nachtrust te pakken. De laatste tijd ben je alle dagen zo druk dat er weinig ontspanning in zit en je hoofd is ook al niet rustig te krijgen. Wanneer je denkt lekker te gaan slapen is het in je hoofd nog druk en kan je moeilijk in slaap komen. Herkenbaar? Het lijkt wel of je in een vicieuze cirkel zit waar je maar niet uit komt. De gebeurtenissen stapelen zich op waardoor echt even lekker ontspannen er gewoon niet van komt. En op tijd naar bed gaan helpt niet, lijkt wel. Want als je al in slaap valt wordt je of telkens wakker en zie je alle uren van de klok. Of je wordt na een onrustige nacht wakker met een hoofd vol watten. Ben je eenmaal opgestart lijkt je hoofd wel gatenkaas geworden. Het is niet alleen je lichaam wat tegenstribbelt bij te weinig slaap ook krijg je van een blik in de spiegel niet echt een happy feeling. Je ziet het effect van te weinig rust en slaap op je huid. Wat kun je daar tegen doen?

Slaapkamer

Wanneer te weinig rust en slaap een hinderlijk probleem is geworden dan is het tijd om op onderzoek uit te gaan. Vaak is er een reden voor dat je slaap onderbroken is of het in slaap komen niet goed lukt. Begin het onderzoek bij je slaapkamer. Is de ruimte rustig genoeg om ook echt te gaan uitrusten? Of zwerven er allerlei zaken rond die te maken hebben met je dagelijkse beslommeringen. Bijvoorbeeld de strijkplank met een volle mand strijk erin. Of is je slaapkamer een opbergplaats voor allerlei zaken geworden. Is je matras nog wel van een goede kwaliteit? Denk ook aan je hoofdkussen, geeft deze wel voldoende steun? Ook belangrijk is dat je slaapkamer genoeg wordt geventileerd. Op de dag (bij mij ook s’nachts) de slaapkamerraam op een kier brengt voldoende frisse lucht naar binnen. 

Voeding

Klinkt een beetje raar misschien om voeding te bespreken als het over je nachtrust gaat. Het kan er wel mee te maken hebben dat je minder goed de slaap kan vatten. Denk eens aan later op de avond aan de dis zitten. Of suikerrijke snacks in de avond eten. Oke, het is super gezellig om je favoriete restaurant te bezoeken. Helaas heeft je lichaam het in de avond moeilijker om je eten te verteren dan overdag. Het (late) avondmaal blijft half verteerd in je lichaam waardoor het je nachtrust kan verstoren. Denk aan een opgeblazen gevoel in je buik! 

Voor het slapen

Een goede nachtrustWil je in de avond toch wat eten? Denk eens aan voedingswaren zoals o.a. bananen, dadels, melk (warm of koud), tonijn, notenpasta en yogurt. Hierin zit de stof tryptofaan wat je slaperig maakt. Als je bijvoorbeeld een half uur voor je gaat slapen een banaan met een glas melk neemt ben je rustig genoeg om in slaap te komen. 

Het eten van koolhydraten (denk aan boterham of cracker) zorgt ook voor het rustig maken van je lichaam. Waarom? Omdat in koolhydraten de stof serotonine zit. Deze stof kan je helpen om makkelijker en rustig in slaap te komen. Het kan ook je na de lunch dip verklaren. Vaak als je een paar boterhammen eet ben je een uur erna wat sloom. Dat komt door de serotonine die je wat loom en slaperig maakt. Vang je dit op met een kop koffie om de moeheid te doorbreken? Dan merk je misschien dat je een uur erna weer moe bent. Helaas heeft koffie dit effect. Beter is het om na de lunch een kop muntthee met een klein beetje honing erin nemen. Daar krijg je meer energie van dan de kop koffie die maar voor een korte opkikker zorgt!

Balans

Ben je in balans? Het klinkt misschien wat “zweverig” maar is je lichaam en geest in balans? In het voorgaande hebben we gesproken over het tijdstip van je avondmaaltijd en wat dat met je lichaam doet. Ook wat er gebeurt in je leven is af te leiden van hoe je nachtrust in elkaar zit. Heb je veel aan je hoofd, maak je je zorgen om zaken? Soms is het heel lastig om dit allemaal opzij te zetten zo vlak voor je wil gaan slapen. Of misschien komen er voor het slapen gaan allerlei gedachten in je op, juist omdat je daar dan de rust voor hebt. Dan is het net als bijvoorbeeld niet denken aan een grote rose olifant (bij wijze van spreken dan hè). Juist als je er niet aan wilt denken blijft het beeld je in gedachten achtervolgen. Bij mij helpt het om voor het slapen gaan een warme douche of bad te nemen. Een heerlijk ruikende douchegel of bathfoam maakt mijn lichaam zacht en mijn hoofd rustig!

Ook gebruik ik wel eens een warm kersenpittenkussentje wanneer ik ga slapen. Ik maak het vooraf warm en leg het kussentje tegen mijn buik of rug aan. Daar wordt ik heerlijk loom van en de slaap laat niet lang meer op zich wachten!

Je huid

Wanneer je te weinig slaap krijgt kan dit ervoor zorgen dat de vochtbalans in je huid wordt aangetast. Dit kan een droge huid, roodheid en of acne veroorzaken. Ook zal je huid er minder stralend uit gaan zien. Wist je trouwens dat als je op je buik of zij slaapt het vochtwallen onder je ogen kan veroorzaken? Het zuurstofrijk bloed verzamelt zich onder je ogen en blijft (door de zwaartekracht) daar hangen. Probeer eens van slaaphouding te veranderen. Misschien is op je rug slapen een optie. Ook te lang doorslapen, wanneer je een slechte nacht hebt gehad zorgt voor vochtwallen. Wanneer je in de spiegel kijkt zie je puffy eyes door de vochtophoping onder je ogen. Dus, hoe verleidelijk het ook is laat je niet verleiden door wat langer te snoozen! Ga eruit en begin je dag. 

Straal

Slaap is als voeding voor je hersenen, je lichaam en je huid. Wanneer je niet voldoende slaap krijgt raakt je lichaam als het ware ondervoed. Tijdens het slapen herstelt je lichaam en is er een proces gaande dat eventuele aanwezige schadelijke stoffen afvoert. Genoeg slaap zorgt ervoor dat je fris en uitgerust wakker wordt. Hierdoor kun je beter denken en het laat je huid mooi stralen!

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

De waardering van linskincare.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 10.0/10 gebaseerd op 4 reviews.